Pagina's

woensdag 11 maart 2015

baan: 5x1200

parcours Spaarnwoudeloop
Op dinsdag 13/1 liep ik op de baan.
Ik liep : 4*1200m (met p=400m).
De 1200-jes gingen gemiddeld in 4'51"
(@ 4'04"/km).

De volgende dag zat ik met een dikke knie.

Gisteravond (dinsdag 10/3)
liep ik weer 1200-jes op de baan:
5*1200m (met p=400m).
Nu gingen ze gemiddeld in 4'41"
(@ 3'54"/km).
Dat is op dit moment goed genoeg te noemen.
De 1e was lastig:
ik moest zoeken naar een ritme: 4'51".
Daarna gingen de 1200-jes in
4'40", 4'37", 4'38", 4'40".
Niet echt constant dus.
Ik miste Erik:
hij is altijd heel goed in staat om een vast tempo te lopen. En ik in deze fase (nog) niet.

Hoe dan ook ging het gisteravond een heel stuk beter (en vooral gemakkelijker) dan op 13 januari. Een ander groot verschil is dat ik nu de dag erop géén dikke knie heb. Je zou kunnen zeggen dat ik een stap verder ben dan 2 maanden terug.

Nu gaat m'n (loop)focus toch echt naar zondag toe. Ik heb zin in de Spaarnwoudeloop: eindelijk weer een wedstrijd. Zondag schreef ik er al over: http://joartrent.blogspot.nl/2015/03/duin-weekend.html.
Het gemak waarmee ik gisteren m'n rondjes op de baan kon lopen in 3'54"/km, geeft aan dat ik onder de 40' kan lopen. Uitgangspunt wordt 40'00", waarbij een onsje meer of minder geen punt is (zolang het maar geen pond meer of minder wordt).

  • Tot zondag ga ik het rustig aan doen. Géén Quality trainingen meer, alleen nog maar Easy loopjes (om met Jack Daniëls te spreken).
    • wo: -
    • do: duurloopje (E, d2, 60') 
    • vr: duurloopje (E, d2, 45')
    • za: -
    • zo: wedstrijd (Q)
*d2 = zo'n beetje alles tussen de 12 en 14 km/u. In mijn huidige situatie meestal 12 à 13 km/u.

Vooral de dagen ná de Spaarnwoudeloop worden interessant. Zie http://joartrent.blogspot.nl/p/schema_31.html.
"En mochten er weer wedstrijden in het programma opgenomen worden, dan in ieder geval de week na de wedstrijd rustig(er) aan doen. Ergens heb ik gelezen dat je per 1,5 wedstrijdkilometer een dag herstel nodig hebt. Na een 10 kilometerwedstrijd heb ik dus ongeveer een week nodig om te herstellen. Jack Daniels gaat in zijn boek "Daniëls' Running Formula" uit van per 3 km een dag herstel. Dat betekent na een 10 km dus (een ruime) 3 dagen. Zeker is dat ik de baantraining op dinsdag oversla, als ik de zondag ervoor een wedstrijd heb gelopen."

  • Komende week zal er ongeveer als volgt uit komen te zien:
    • ma: -
    • di: duurloopje (E, d2, 45')
    • wo: -
    • do: duurloopje (E, d2, 60') of een tempoduurloop (Q, t.dl, 60') ???
    • vr: -
    • za: duurloop (E, d2, 60')
    • zo: duurloop (E, d2, 75')
Wat wellicht opvalt is dat ik weinig op de fiets zit. Dat komt doordat ik 4x in de week sporten op dit moment meer dan voldoende vind. Bij 4x is er een goede balans tussen werk, gezin en sport.
Enneh ... in m'n programma veel duurloopjes (d2). Deze 'verteer' ik goed, dus waarom zou ik hierin iets veranderen?

Status:
fitheidV
achillespezenV
kuitenV
linkerscheenbeenV
rechterknie½


5 opmerkingen:

  1. Leuk dat je weer kunt racen zeg! Ik duim voor een mooie race en geen vervelende naweeen dit keer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Dennis!
      Het gevoel "er weer bij horen" komt zo wat terug.

      Verwijderen
  2. Peter Aardenburg11 maart 2015 om 17:03

    Natuurlijk 3.54 de km op de baan maar wel met rust ertussen.
    De conditie gaat ook pas na 5 km. spelen.
    Houd daar zondag rekening mee, en blijf vooral heel!
    41.00 is ook helemaal niet verkeerd!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes zondag Johan. Tijd is niet zo belangrijk. Lekker lopen en goed in je ritme komen. Tijd is dan eerder een resultante dan een doel, haha (altijd makkelijker om tegen een ander te zeggen, hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Peter en Erik: ik ben het helemaal met jullie eens. Ik ben vooral blij dat ik weer eens mee kan doen. Die 40' heb ik bedacht omdat ik vooral niet te snel wil starten. Dan is 4'00" voor een km een redelijke uitgangspositie, dacht ik zo: met het idee vooral niet harder te gaan dan dat! Het lijkt mij een prima kom-maar-in-je-ritme tempo. In 2013 kwam ik ook eens terug na een blessureperiode en liep ik 42' op de 10 km. Ik was toen blij dat het weer ging! Zo sta ik er nu ook ongeveer voor.

    BeantwoordenVerwijderen