Pagina's

woensdag 18 maart 2015

carpe diem

Ik heb al 5 dagen niet gelopen. M'n knie staat het niet (helemaal) toe. Aan de ene kant jammer, ik was zo goed op weg (naar ...?). Aan de andere kant merk ik een steeds grotere mate van berusting bij mezelf op. De kloof tussen dat wat ik wil en kan wordt steeds groter. Ik 'moet' minder willen.

Steeds vaker moet ik m'n schema voor de komende week/weken bijstellen. De oplossing lijkt simpel: even helemaal niet meer aan de hand van een schema lopen. Beter kan ik gaan lopen wanneer ik zin en en wanneer m'n benen het toestaan. Doel(en): het lopen zelf!

Naar een hardloopwedstrijd toewerken heeft steeds minder zin: wat heeft dat me het afgelopen jaar opgeleverd? Ik heb in de afgelopen 12 maanden aan 3 wedstrijden kunnen deelnemen: een keer een 7,5 km, een keer een 5 km en een keer een 10 km. Niet eens slecht (resp. 27'32", 18'01" en 38'12"). Te vaak ben ik daarna "terug bij af". En het duurt steeds langer voordat m'n benen vervolgens weer doen wat ik wil. En dát wil ik niet meer.

Is dit nu een de handdoek in de ring gooien? Nou, dat niet, ik wil de deur niet dichtslaan. Daar ben ik te sportminded voor. Ik wil gewoon lekker onbezorgd kunnen sporten. En verder zie ik wel. Ieder jaar verheug ik me op het voorjaar en op de zomertijd. 's Avonds lekker sporten: buiten, liefst in de duinen. Als het even kan rennend, maar fietsend is ook goed.

Dus: pluk de dag! Wil ik, dan wil ik. Kan het, dan kan het. Moet het, ... nee!

2 opmerkingen:

  1. Peter Aardenburg18 maart 2015 om 13:22

    Lekker ontspannen, lopen en fietsen, in het duin of op de weg.
    Dat is wat je gewoon moet gaan doen. Geen horloge om, geen tijden, en geen afstanden meten.
    Wat maakt het uit of je 12 km., of 14 km hebt gelopen in het uur.
    Zodra je op je horloge gaat kijken, en naar je snelheid gaat het fout, omdat je je dan toch gaat forceren.
    Daarom is de baan ook zo lastig, omdat IEDEREEN daar te hard wil gaan, en daarom gaat het daar ook vaak fout.
    Maar als je je kunt beheersen kan je op de baan best goed trainen. Al is het maar voor een enkele keer.
    En eventuele wedstrijdjes moet je eerst zien als een veredelde training, en niet de plaats om te presteren.
    Gewoon eerst GENIETEN, en presteren voorlopig afleren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou je tekst zo kunnen kopiëren en plakken, Peter! :-)

      Verwijderen