Pagina's

dinsdag 4 maart 2014

duurvermogen

"Als je snel loopt, heb je geen tijd om fouten te maken."
En dus is dat dé manier om de techniek te trainen. Dat heb ik de afgelopen periode veel en goed gedaan.
De techniek en de snelheid zit, wat mij betreft, nu vrij goed.
Nu ga ik toch wat meer m'n duurvermogen trainen, zodat ik de snelheid langer vol kan houden. En dat is vanaf nu dé manier om betere 10 kilometers te gaan lopen.
Zo heb ik het vanavond min of meer  "afgesproken" met onze trainer.

Ik train nu 4x per weer: 2x op de baan en 2x op de weg of in het bos en kom dan tot zo'n 40 à 45 km.

En dus heb ik een plan van aanpak, voor de komende periode wil ik het als volgt gaan doen:
  • een baantraining (lang)                                          14 km   
  • een baantraining (kort)                                          12 km                               
  • een lange(re) duurloop (@ 12 km/uur)                   16 km
  • een vlotte(re) (wissel)duurloop of een wedstrijd     12 km +
  • weektotaal                                                            54 km
Tijdens de baantrainingen blijf ik lekker op snelheid, souplesse en techniek trainen. En ik ga, volgens de opbouw middels de 10% regel (per week niet meer dan 10% van de weekkilometers méér lopen dan de week ervoor), het aantal kilometers per week uitbouwen. Van nu 45, naar 55 over een paar weken. En wellicht 60 km per week, wanneer de zomertijd ingaat.

Om de duur in deze week al wat op te rekken, is het wellicht verstandiger om komende zondag geen wedstrijdje te lopen. Het eerstvolgende "mikpunt" wordt dan de week erop: de Spaarnwoudeloop op 16 maart. Uiteraard een 10 km. Doel: een 39-er lopen.

Vanavond weer een goede, lekkere baantraining gehad: 6x 1000m met pauzes van 400m. De 1000-tjes moesten we afwisselend extensief en intensief lopen. Dat hiel in: 3:57, 3:30, 3:56, 3:27, 3:55, 3:22. Eigenlijk alle rondjes naast Erik gelopen. In een groepje met oa Gerard, Ralph en Marco. Ralph liep telkens wel van ons weg, maar wachtte tijdens de pauzes weer op ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten