Pagina's

zaterdag 1 maart 2014

februari '14

"A runner must run with dreams in his heart" - Emil Zatopek

Februari 2014 zit er alweer op. Voor mij een prima hardloopmaand, waarin ik 14x heb kunnen lopen. Dat ging 13x heel goed en 1x ging er even een "kuit-alarmbelletje" af.

Eigenlijk zou afgelopen donderdag de 14e x zijn, maar ik ben niet gegaan. José was met Robin naar Friesland en ik ging met Kane zwemmen. Het voelde als "gekunsteld" als ik dan toch zou gaan lopen. Want dan zou Kane óf alleen thuis zijn, óf op de fiets mee moeten gaan. Dat eerste vond ik niet fijn en in het tweede idee had Kane, na het zwemmen, geen zin meer. Nou, dan maar niet.
Voor m'n kuiten kwam zo'n extra rustdag niet slecht uit, hoor.

En eigenlijk ben ik heel tevreden over de blokken 1 en 2 van 2014. Langzaam maar zeker "kruip" ik weer naar de belastbaarheid van 2013 toe. Toen liep ik in blok 2 gemiddeld ruim 4x per week en kwam dan uit op 55 km per week. En nu heb ik in blok 2 toch gemiddeld 40 km per week gelopen (in 3 à 4x lopen per week). Tijdens de jaarwisseling had ik nog niet gedacht dat het al zo voorspoedig zou gaan.

En dat maakt het ook wat makkelijker om te luisteren naar de benen en even wat gas terug te nemen middels een keer overslaan. Af en toe een "rustweek" is ook belangrijk in de opbouw.

Eens kijken of ik in blok 3 tot 200 km in 16x lopen kan komen. Dat houdt in: 4x in de week lopen en gemiddeld 12,5 km per keer. En dan ben ik eigenlijk qua omvang dáár waar ik wil zijn. Dat is voor het lopen van 10 km wedstrijdjes ruim voldoende.
In week 9 lukt het me, door het overslaan van donderdag, niet om de 4x lopen (en daarmee 50 km) te halen. Geeft niets, het is geen "moeten", maar een streven. Ik ga dan ook niet aan "inhalen" doen, dat heeft geen zin.

Tussenstand 2014        km     x   gem/x  gem/wk
blok 1   w 01 t/m 04     88,9   10     8,9   22,2
blok 2   w 01 t/m 04   162,6   14   11,6   40,7
blok 3   w 01 t/m 04   200,0   16   12,5   50,0

Tussenstand 2014        km     x   gem/x  gem/wk
blok 1   w 01 t/m 04   202,8   17   11,9   50,7
blok 2   w 01 t/m 04   221,1   17   13,0   55,3

De training van gisteren was trouwens niet echt "gas terug nemen". Dat was gewoon een harde training. Het ging goed, soepel en snel en geeft aan dat de vorm in orde is. En dat is niet gek, met morgen de Twiskemolenloop in het vooruitzicht. Die vorm is sinds de start van 2014 eigenlijk langzaam maar zeker aan het toenemen. Iedere week gaat het wat gemakkelijker, wat soepele en wat beter. Ik voel me echt weer een sterkere loper worden. Mij benieuwen of ik deze vorm morgen terug zie in de wedstrijd. Ik "droom" van weer een tijd onder de 40'.

Ik ga samen met Ron. Ron, terugkomende van een blessure, gaat voor een rustige 5 km, ik voor de 10.
- De   5 start om 11.15. Tel daar 25' bij op en Ron is om 11.40 uur binnen.
- De 10 start om 11.10. Tel daar 40' bij op en ik ben om 11.50 uur binnen.
Ron mag dus echt rustig doen en ik moet proberen door te lopen. Komt niet eens verkeerd uit.

Aan het weer kan het morgen niet liggen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten