Pagina's

zaterdag 29 maart 2014

Zwarte route duinen

Johanna's Hof
Er loopt een mooie bewegwijzerde route van Castricum, bij Johanna's Hof, naar Egmond. De "zwarte" route. Deze route is volgens de website 17,2 km en staat voor vandaag op mijn programma. Halverwege zijn er een paar interessante klimmetjes. 'n Beetje vergelijkbaar met Wijk aan Zee, maar toch in net een wat ander stuk van de duinen.
natuurwegwijzer: zwarte route.
In dit deel van de duinen heb ik soms wel gelopen, maar niet exact deze route. Fietsen heb ik hier niet gedaan, omdat dit deel van de duinen niet toegankelijk is voor fietsers. En daar houd ik me dus netjes aan.

In de duinen bij Wijk aan Zee loopt trouwens óók een mooie uitgepijlde route:

natuurwegwijzer: oranje route Wijk aan Zee.
Hier loop en fiets ik geregeld, maar niet precies volgens deze route.

Nu ik toch bezig ben:
natuurwegwijzer: oranje route Castricum.
Deze route is soms ook onderdeel van mijn fietsronde. Kan ik ook weleens een keer gaan lopen.

Vandaag besloot ik om deze route eens te gaan lopen, bijvoorbeeld omdat ik 17 km voor vandaag een mooie afstand vond. Het weer was prachtig. Wat zeg ik, het was onvoorstelbaar mooi voor eind maart! Op facebook staat het bijvoorbeeld vol met foto's van mensen aan de BBQ! Tja, en dan zijn de duinen voor mij in deze omgeving "place to be" om te gaan rennen!
Vanmorgen met Kane naar het voetballen geweest, daarna een lange wandeling met de hond gedaan. En boodschappen. Kortom, ik had het wel weer verdiend!
Dus, hup ... op de fiets ... naar Johanna's Hof. En vanaf daar de route gelopen. Ik wist dat er in dit stuk duinen ook wat klimmetjes waren, maar niet zoveel als in Wijk aan Zee. De eerste 8 km waren zelfs vlak. Ik vond het bijna teleurstellend. Maar vanaf kilometer 9 werd ik op m'n wenken bediend. Het deel van de duinen parallel aan het strand is lekker glooiend en daar kon ik m'n lol op. Eenmaal terug liep ik nog om Johanna's Hof heen en kwam uit op 18,2 km. Daar deed ik 1:24:04 over, precies 13 km per uur (4'36" per km). Niet gek. Ik ging voor een duurloop en wist prima binnen m'n "comfort zone" te blijven. Een rondje "steady state" dus. En een heel mooi rondje. Maar ... om eerlijk te zijn vind ik m'n vertrouwde rondje in Wijk aan Zee en Heemskerk minstens zo mooi. En omdat ik daar alle klimmetjes die er daar zijn, in m'n route opneem, is mijn "eigen" rondje waarschijnlijk net wat uitdagender. En het grootste voordeel is dan natuurlijk dat ik dan niet eerst 12 km hoef te fietsen. Naar de Oudendijk is maar 4 km.

En morgen?
Hmm ... ik roep al tijden dat ik eens mee ga doen met Vrijheid Blijheid. Volgens mij geloven Marco en Erik allang al niet meer dat ik óóit nog eens een keer mee kom doen, haha! Morgenochtend wil ik eerst nagaan hoe het met de benen is, na de duurloop van vandaag. Weer die mogelijke escape, hè! Bij wat last, kan ik beter 's middags gaan of zelfs maandag pas weer. Maar goed, dat zien we morgen(ochtend) wel.

Update:
Zondag niet meer gelopen. Ik merkte dat een extra dagje rust beter zou zijn voor m'n benen en wie ben ik dan om daar niet naar te luisteren, hè! Wéér geen VB dus!







2 opmerkingen:

  1. Die zwarte route heb ik ook een paar keer gedaan. Eerste stuk is idd niet zo bijzonder, maar daarna best een mooie route met flink wat klimmetjes.
    En ach, ooit zullen we je wel zien verschijnen @ vb, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zondag wordt het wéér niks wat VB betreft! :-)

    BeantwoordenVerwijderen