Pagina's

zondag 9 maart 2014

standaard

Deze week zou weleens een standaardweek voor de komende tijd kunnen zijn:
- dinsdag:      baantraining (bv. 6*1000m)       12 km
- donderdag: baantraining (bv. 10*400m)       12 km
- zaterdag:     wisselduurloop (bv. 3*10')        12 km
- zondag:      duurloop                                    16 km +
                                                            totaal: 52 km

Duurloop: tussen 3/4 en 1/1/4 uur, in een rustig tempo: ca 12 km/u voor mij. Het liefst naar/in de duinen.
Wisselloop (of tempoloop) : bij voorkeur op zachte ondergrond (duinen). Bijvoorbeeld 3*10' (minuten) tempo op aerobe drempel d.w.z. een tempo dat ik in principe 1 uur zou kunnen volhouden. Bij mij schat ik ca 14 km/u. Met pauzes van 5' . Ook: 5*5' (p=3') of 2*15' (p=5') of 1*30'. Deze laatste is mentaal zwaar. Altijd 10' in- en 10' uitlopen.

Zo wil ik het in ieder geval tot aan de DCD loop aan gaan pakken. Wanneer ik een wedstrijd heb, zal ik het weekschema uiteraard wat aanpassen. De wedstrijd komt dan ipv de wisselduurloop en de zaterdagtraining zal naar de vrijdag gaan.

Deze week is het me weer eens gelukt om de "50 km lopen in 1 week grens" te passeren. Na ruim een half jaar! Best weer een mijlpaaltje.

Na de duurloop van 17,5 km gisteren, ging ik vandaag voor een loopje met wat tempoblokken: 3x 8 minuten met pauzes van 4 minuten. Met 10 minuten inlopen en 10 minuten uitlopen zou dat 52 minuten betekenen. nou, na 52'30" was ik weer thuis. Dat betekende 10,4 km: m'n rondje Wijk aan Zee, om de dorpsweide. Ik liep met een gemiddelde hartslag van 122 en een piek van 160. Gisteren, tijdens de duurloop was dit nog 127 om 168!
Ik voelde m'n benen na gisteren nog wel, hoor. Onderweg bedacht ik al dat ik de duurloop beter op zondag kan doen en de wisselloop op zaterdag. Dit, omdat ik momenteel een wisselloop beter verteer dan een duurloop. De lengte (zowel in tijd als in kilometers) van de duurloop maakt het meer belastend voor me. Dat dient de duurloop tevens als "sluitpost" van de week.

Na de DCD loop in mei, wil ik (als alles goed gaat) voor de Marquetteloop gaan trainen. Dan komt er wellicht een vijfde training bij: een duurloopje (easy-loopje) op de woensdagen:
- dinsdag:      baantraining (bv. 6*1000m)       12 km
- woensdag:  duurloopje                               08 km
- donderdag: baantraining (bv. 10*400m)       12 km
- zaterdag:     wisselduurloop (bv. 3*10')        12 km
- zondag:       duurloop                                   16 km +
                                                            totaal: 60 km



Geen opmerkingen:

Een reactie posten